-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:33296 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:21

شفاعت چيست كه شما بدان معتقديد ؟
شـفـاعت , يكي از اصول مسلم اسلام است كه همه طوايف و فرق اسلامي به پيروي از آيات قرآن و روايات , آن را پذيرفته اند . هر چند در نتيجه شفاعت با هم اختلاف نظرنظر دارند . حقيقت شفاعت اين است كه انسان گرامي كه در نزد خداوند از قرب ومقامي برخوردار است , از خداي متعال خواهان بخشودگي گناهان و يا ارتقاء درجه انساني ديگر گردد . رسول گرامي فرمود : اعطيت خمسا 000 و اعطيت الشفاعه فادخرتها لامتي . (1)- پـنـج چـيـز به من ارزاني شد 000 و شفاعت به من عطا شد , پس آن را براي امت خودذخيره نمودم . محدويت شفاعت از ديدگاه قرآن , شفاعت مطلق و بدون قيد و شرط مردود است . شفاعت در صورتي موثرمي گردد كه :اولا : شفيع از جانب خدا در شفاع ماذون باشد . تنها گروهي مي توانند شفاعت نمايندكه علاوه بر قرب معنوي به خدا , از جانب وي ماذون باشند . قرآن مجيد در اين موردمي فرمايد : لايملكون الشفاعه الا من اتخذ عند الرحمن عهدا . (2)- مالك شفاعت نيست مگر كسي كه نزد خداي رحمان , عهدي دريافته باشد . و در جاي ديگر مي فرمايد : يومئذ لا تنفع الشفاعه الا من اذن له الرحمن و رضي له قولا . (3)- در روز رستاخيز , شفاعت كسي درباره ديگران سود نمي بخشد , مگر كسي كه خدا به او اذن دهد و به گفتار وي راضي گردد . ثـانـيـا : شـخـص مورد شفاعت نيز بايد لياقت فيض الهي را از طريق شفيع پيدا كند ;يعني رابطه ايـمـانـي او با خدا و پيوند روحي وي با شفيع ; گسسته نشود , بنابراين كافران كه رابطه ايماني با خداوند ندارند و برخي از مسلمانان گناهكار ; مانندگروه بي نماز و آدم كش كه فاقد پيوند روحي با شفيع هستند , مورد شفاعت قرارنمي گيرند . قرآن در مورد افراد بي نماز و منكران روز رستاخيز مي فرمايد : فما تنفعهم الشفاعه الشافعين . (4)- پس شفاعت شفيعان , به آنان سودي نمي بخشد . و درباره ستمگران مي فرمايد : ما للظالمين من حميم و لا شفيع يطاع . (5)- براي ستمگران هيچ خويشي و شفيعي , كه شفاعت وي پذيرفته شود , نخواهد بود . فـلـسـفـه شـفاعت شفاعت , بسان توبه , روزنه اميدي است براي كساني كه مي توانند در نيمه راه ضلالت و معصيت , گناهان خويش را ترك كنند و از آن پس , باقيمانده عمر خود را در طاعت خدا سـپـري نـمـايـنـد ; زيـرا انسان گناهكار هرگاه احساس كند كه در شرايط محدودي ( نه در هر شـرايطي ) مي تواند به شفاعت شفيع , نايل گردد , سعي مي كند كه اين حد راحفظ نمايد و گام فراتر ننهد . نـتـيـجـه شـفاعت مفسران در نتيجه شفاعت , كه آيا بخشودگي گناهان است و يا ارتقاء درجه , اختلاف نظر دارند ولي با توجه به فرموده پيامبر گرامي كه : شفاعت من , براي مرتكبان گناهان كبيره است نظر نخست , روشن تر مي گردد . ان شفاعتي يوم القيامه لاهل الكبائر من امتي . (6)- شـفـاعـت مـن در روز رسـتـاخـيـز , از آن كـسـانـي از امـت من است كه مرتكب گناهان كبيره شده اند .

شيعه پاسخ مي دهد
حسيني نصب - سيد رضا 1 - مسند احمد , ج 1 , ص 301 ; صحيح بخاري , ج 1 , ص 91 , ط مصر . 2 - مريم : 387 - طه : 4109 - مدثر : 548 - مومن : 618 - سنن ابن ماجه , ج 2 , ص 583 ; مسند احمد , ج 3 , ص 213 ; سنن ابي داود ,ج 2 , ص 537 ; سنن ترمذي , ج 4 , ص 45 .

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.